tisdag 12 mars 2013

Är eget företag rätt för dig?

Driva Eget har ett litet test för dig som funderar på att starta eget:
Testa dig själv: passar du som företagare?

Mitt resultat i testet blev:
Starta eget - men var medveten om syftet  Du verkar vilja ha ny utmaningar och friheten att lägga upp ditt liv så att det passar dig. Det ser ut som din drivkraft till att starta eget.  
Det stämmer bra med min egen uppfattning :-)

Jonas Kjellberg och en bäver
med en konkurrensfördel
För ett år sedan var jag på en inspirationsdag om företagande, anordnat av SACO. Talaren Jonas Kjellberg tog upp tre viktiga frågor som man ska ställa sig när man ska börja sälja något: Vad? Var? och Varför?

Ibland är svaren enkla: skolklassen ska sälja bullar (vad) på torget (var) för att tjäna pengar till klassresan (varför). Ibland är svaren mer komplicerade, och speciellt på den sista frågan. Varför gör jag detta? Som småföretagare måste jag veta och förstå min drivkraft, för jag har varken trygghet, stabilitet eller hög lön som kan hjälpa till att motivera när det blir lite motigt.

Du kanske också har klart för dig vad du skulle vilja sälja och var du vill sälja det, men har du funderat ordentligt på varför?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar