måndag 11 mars 2013

Första Bead Lovers Meet

Igår kväll kom jag hem från pärlträffen Bead Lovers Meet som hölls i Lund. Över hundra pärlare samlades på ett hotell från fredag eftermiddag till söndag eftermiddag för att pärla, gå på workshops, umgås, shoppa, inspireras och (om man så ville) tävla.

Det här var första Bead Lovers Meet och sammanlagt den tolfte stora pärlträffen som anordnats i Sverige. Jag har varit med på alla, antingen som deltagare eller med butik, och det är lika roligt varje gång!

Den här gången var jag med som deltagare, vilket betydde att även jag fick en goodiebag med gåvor från alla sponsorer. I första bilden syns en del av goodiebag-gåvorna. Den svarta armbandshållaren var en gåva från arrangörerna för att fira premiären för Bead Lovers Meet. Armbandet med den gröna rosetten gjorde jag av goodiebag-gåvor och en bit rosa gummislang som jag hade med mig.

Helgen bjöd på många spännande workshops och jag gick på två av dem. På den första visade Nausikaa Dahllöf hur man "syr" frivoliteter (tatting på engelska). De gula fjärils-örhängena i bilden är resultatet av denna workshop.

På den andra workshopen som hölls av Mia från 2stenar fick vi testa att arbeta med garvat och färgat fiskskinn. Skinnet är förvånansvärt segt och hållbart för att vara så mjukt och följsamt, och när det är färgat är det riktigt vackert.

Jag passade på att göra mitt fiskskinns-armband som ett tävlingsbidrag till en tävling med temat drakar. Jag fick tredje pris för mitt armband och vann ett presentkort från Drakens Pärla :-)

Jag deltog även i Anjalus tävling med temat Sagan om ringen. Jag funderade först på att göra ett alviskt smycke, men kom snart på att jag faktiskt ville göra en ent. Enter är stora och gamla varelser som ser ut som träd. Jag hade inga gröna eller bruna pärlor med mig hemifrån, så jag fick handla allt material på plats. Som tur är fanns det nio pärlbutiker samlade på hotellet, så det var inga problem alls att hitta passande material.

Pärlorna kommer från Anjalu, 2stenar och Suzahlsa Design. Metalltråden och löven kommer från Pearlized och den gröna tråden kommer från Grodans Shop. Det enda materialet i smycket jag inte köpte på plats är lite K.O. pärltråd som jag hade med mig hemifrån.

Alla köpen visade sig vara en bra investering, för jag vann första pris i tävlingen och fick ett presentkort från Anjalu :-)

Trots alla tävlingar, workshops och mycket snack med gamla och nya pärlvänner hann jag pärla lite på "egna" projekt också. Jag har ganska lite tid att pärla hemma och hann inte ens göra något nytt smycke att ha på mig på träffen, så jag tog med materialet och gjorde smycket där. Det blev ett pastelligt sommarsmycke med tre av mina egna lampworkpärlor.

Resten av tiden fortsatte jag på ett pärlbroderi som jag påbörjade i våras. Det blev inte färdigt än och lär inte ens bli färdigt till Pärla! i maj. Jag siktar i stället på att få det klart till näst-nästa träff, som är PUSS i höst. Om jag inte hinner klart tills dess blir det ett nytt Bead Lovers Meet i slutet av mars nästa år ;-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar