tisdag 25 december 2012

Egen namnstämpel

I oktober skrev jag om att jag hade registrerat en egen namnstämpel hos Swedac. Några veckor senare kontaktade jag UniGraphics (tidigare Stämpline) och beställde en stålstämpel med min registrerade namnstämpel. Stämpeln kostade c:a 1000 kr plus moms och frakt och leveranstiden var ett par veckor.

Här är en bild på mitt första alster som jag har stämplat med min egen stämpel och 925. Det är ett hänge c:a 8 mm brett och 25 mm långt och består av en bit silverplåt där jag har "fusat" fast ett hjärta av silvertråd och några små silverpluppar.

Jag penslade plåten med rikligt med fluss och la på hjärtat och plupparna. Sedan värmde jag försiktigt tills flusset kokat (och fick räta till hjärtat och plupparna några gånger eftersom de flyttar sig när flusset kokar). Därefter värmde jag ordentligt tills det hela började glöda och jag kunde se silverblänkande "pölar" av finsilver på ytan.

När både plåten och dekorerna smälter lite på ytan på detta sätt "fusas" eller "svetsas" de ihop utan något lod. För att detta ska funka behövs rikligt med fluss så att inte oxider hindrar silvret från att smälta ihop. Den glittriga texturen på ytan kommer av det flytande finsilvret. Det går att styra texturen lite genom att "peta" på den med lågan medan finsilvret flyter. Man kan även peta med en lödpetare, men då blir det grövre veck och spår.

Jag gjorde hänget för en vecka sedan men kunde inte publicera bilden tidigare eftersom det var en julklapp ;-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar