tisdag 9 oktober 2012

Ett stort steg

Detta är ett gammalt inlägg. Silvergrejs har inte längre någon fysisk butik. Välkommen att lägga din beställning via vår webbshop, silvergrejs.se

Idag var jag och skrev på hyreskontrakt för ett 37 kvadratmeter stort kontorsrum på 20 minuters promenadavstånd hemifrån oss. Jag har drivit verksamheten hemifrån i fem år, men nu är det dags för företaget att "flytta hemifrån". Lagerhyllorna är överfulla och vi har inte plats för fler här i huset. Dessutom vill jag kunna "gå till jobbet" på riktigt i stället för att vara "hemma" hela dagarna. Jag ska inreda lokalen så att jag kan ta emot kunder på besök, och lokalen är tillräckligt stor så att jag även kan hålla pärljuntor och kurser om det finns intresse för det.

Jag började leta lokal för ungefär en månad sedan. Jag hade tur och hittade en lagom lokal i princip direkt. Sedan var det bara att sätta bollen i rullning. Första steget var att se om lokalen behöver anpassas på något sätt.

Här syns en del av rummet. Föregående hyresgäst lämnade
kvar lite möbler, som jag får använda om jag vill.
Eftersom jag har mycket silver i mitt lager vill försäkringsbolaget att jag har hög säkerhet. Jag ringde mitt försäkringsbolag och de skickade en försäkringsingenjör som inspekterade lokalen. I stort sett såg det bra ut, men jag behöver ha en gallergrind för att förstärka dörren.

Gallergrinden installeras av hyresvärden och jag betalar av den som ett hyrestillägg under två år. Exakt hur sådant funkar varierar och är i slutändan alltid en förhandlingsfråga mellan hyresgästen och hyresvärden.

När alla kostnaderna för ändringar var uträknade kunde hyresvärden skriva ihop ett kontrakt, som jag fick titta på i lugn och ro innan jag gick dit för att skriva på det.

Nu när kontraktet är påskrivet och jag har ett officiellt tillträdesdatum kan jag börja förbereda inför flytten. Jag ska skaffa larm till lokalen, köpa in möbler och utrustning, beställa nya visitkort, meddela inflyttningsdatum till försäkringsbolaget, skaffa en låscylinder till dörren och planera inflyttningsfest. Jag hinner i alla fall inte ha tråkigt den kommande månaden ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar