onsdag 6 februari 2019

Hållbarhet: transporter

All handel med varor kräver transporter. På ett eller annat sätt ska varorna från tillverkaren hem till dig. Hur stor miljöpåverkan dessa transporter har beror helt på hur varorna transporteras och hur långt de "samåker" med andra varor.

De flesta varor "samåker" hela vägen till butiken eller e-handlarens lager eftersom fartyg, lastbilar och flygplan packas fulla innan de åker iväg. Miljöbelastningen för varje individuell vara blir då väldigt, väldigt liten. Den sista biten hem till dig kan faktiskt stå för den största miljöbelastningen om vi endast ser på transporterna. Därför kan du som kund göra stor skillnad för miljön när du väljer var och hur du handlar.

Störst miljöpåverkan blir det om du tar bilen till en butik, köper en vara och sedan kör hem igen. Bäst är såklart om du kan promenera till butiken, men det är ju inte alltid möjligt. Då är det bättre om du låter varorna "samåka" hem till dig med brevbäraren eller till ett paketombud som ligger närmare än butiken.

Jag gör på sida så mycket jag kan för att effektivisera transporterna både till och från Silvergrejs. Jag använder mig av två strategier:

Från leverantörerna till Silvergrejs: så sällan som möjligt


När jag beställer varor försöker jag köpa stora mängder åt gången för att minska antalet transporter. Även om de "samåker" även sista biten så blir det ju en extra avstickare för budbilen att köra förbi just oss.

Detta innebär att jag köper påfyllning mer sällan. Jag försöker vara förutseende och köpa in så att det ska räcka ett bra tag, men ibland går en vara åt snabbare än jag hade räknat med. När en vara är slut i ett längre tag är det alltså för miljöns skull 😊

Från Silvergrejs till posten: promenader och pendeltåg


När jag i min tur skickar varorna till er kunder skickar jag normalt dem per post. Eftersom varorna är så små går det mesta som vanligt brev eller varubrev. Brev och varubrev delas ut i brevlådan när det är möjligt. Då "samåker" de hela vägen hem till dig med all annan post som ska delas ut i området.

Vanliga brev kan jag posta i en brevlåda. Då promenerar jag till en av brevlådorna nära oss eller postar dem på vägen när jag ska någonstans. Ibland hinner jag posta samma dag som jag packar varorna, ibland blir det dagen efter.

Varubrev är en speciell sorts brev som är spårbara men kan delas ut i brevlådan. De ska lämnas in hos Postnords företagscenter. För att hinna till ett företagscenter samma dag som varorna packas skulle jag behöva ta bilen. Därför lämnar min man istället in dem på företagscenter inne i stan på väg till jobbet dagen efter. En dags extra väntan är det väl värt för att slippa en onödig biltur? Dessutom åker min man kollektivt när han ska till jobbet. Varubreven åker alltså pendeltåg till posten 😄


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar