onsdag 22 maj 2013

Lagerrensning

Fina men lite för många i lagret
Ibland köper jag av en eller annan anledning alldeles för många av någon vara. Orsaken kan vara allt från att jag skriver fel i beställningen till att jag överskattade efterfrågan på varan eller att lägsta ordergräns helt enkelt är väldigt hög. En gång skulle jag t.ex. beställa 2000 st 2 mm silverkulor, men råkade skriva fel artikelnummer och fick i stället 2000 örkrokar i silver. En annan gång beställde jag springlås direkt från fabrik och har nu så att de räcker för all överskådlig framtid eftersom lägsta ordergräns var ett halvt kilo. Ett halvt kilo blir väldigt många springlås.

För oss butiker är det inte alls lika lätt att ångra ett köp som det är för en konsument som handlar i Sverige. För det första har vi ingen 14 dagars ångerrätt enligt distansköplagen eftersom vi inte är konsumeter. Då är det helt upp till leverantören att bestämma om de alls tar emot returer eller om de i så fall returnerar hela summan eller bara t.ex. 90%. För det andra är leverantörerna ofta i utlandet och returfrakten inklusive försäkring (eftersom det mesta jag köper är silver) kan kosta skjortan. Ofta är det då bara att bita ihop och hoppas att varorna så småningom går åt. Örkrokarna som jag råkade köpa i stället för silverkulor sålde jag slut på så småningom, medan annat fortfarande ligger och tar plats i lagret.

Under inventeringen nu inför slutet på räkenskapsåret tröttnade jag på att räkna vissa varor om och om igen varje år för att lagret aldrig tar slut. Nu vill jag därför minska överlagret och helt enkelt realisera varorna, d.v.s. få ut pengarna som ligger uppbundna i dem. 

Till och med den 12:e juni är det rea på ett stort antal varor som jag har för mycket av på lager eller som helt ska utgå ur sortimentet. Det som finns kvar av de utgående varorna kommer att tas bort från webbshoppen när rean är slut, så passa på innan de försvinner! De varor som inte är märkta med "utgående vara" återgår till ordinarie pris efter rean. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar