tisdag 4 december 2012

Långtidstest av burk för förvaring av silverlera


I början av november påpekade en kund att silverleran hon fått var torr och seg. När jag kollade lagret upptäckte jag att hela partiet med 10-gramspåsar av Slow Dry-leran var segare än de borde vara och fick små sprickor på ytan när den formades. Jag öppnade även ett par 20-gramspåsar av samma lera för att känna om den var lika seg, men den var lyckligtvis alldeles utmärkt.

Däremot hade jag just då inte tid att göra något med leran från de öppnade 20-gramspåsarna. Det vore synd att slänga dyr silverlera, så jag bestämde mig för att testa Art Clays fuktbevarande burk för silverlera och spara leran till ett senare tillfälle.

Burken är 6 cm i diameter och har en svamp på botten (det gula som skymtar i bilden) och ett mellanlock med ytterligare en svamp. Man fuktar båda svamparna med vatten och lägger helt enkelt silverleran i burken och stänger locket. Burken sluter riktigt tätt och svamparna håller luften i burken konstant fuktig från båda sidor om leran.

Nu har leran snart varit en månad i burken. Jag kännde precis på den och den känns alldeles utmärkt. Leran har varken torkat eller blivit geggig, som den skulle kunna bli om den fick för mycket vatten. Burken får följa med hem ikväll, så ska jag nu äntligen göra något fint av den ena 20-gramsklumpen. Den andra får vara kvar i burken, för nu är jag nyfiken på hur länge den håller i burken.

De torra 10-gramspåsarna av Slow Dry-lera är för övrigt utbytta mot ett färskt parti, och kunden fick genast ny lera av annan modell. Om du någon gång får silverlera som är väldigt seg och sprickig trots att du precis öppnade förpackningen ska du kontakta butiken där du köpte den, för sådan ska leran inte vara.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar