onsdag 14 november 2012

En alldeles för vanlig fråga

"Hej! Jag vill köpa fler av din vara xyz123. Kan du berätta varifrån du köper dem, så att jag kan beställa direkt därifrån?"

Jag har fått denna fråga i en eller annan variation fler gånger än jag orkar räkna. Många tänker sig helt enkelt inte för när de ställer en sådan fråga, men den får mig ändå alltid att undra. Är personen som frågar så dum att hon(*) tror att jag skulle avslöja mina leverantörer, eller tror hon att jag är så dum att jag skulle avslöja mina leverantörer?

Men... varför vill jag inte avslöja mina leverantörer? Hur farligt kan det vara, och vi småföretagare ska väl hjälpas åt? Och pärlare berättar jämt för varandra var de har köpt sina pärlor!

Jag kan avslöja att jag köper mina fraktkartonger från Pack o Plock (det står på kartongerna). Tängerna som det står "Beadsmith" på kommer från, ja just det, Beadsmith. Jag kan till och med avslöja att jag har köpt min Mac direkt från Apple. Men utöver sådan uppenbar information tänker jag inte berätta vilka mina leverantörer är, och speciellt inte för någon som har för avsikt att gå förbi mig och beställa direkt från leverantören i stället.

Jag är inte en pärlare som köper pärlor och omvandlar dem till smycken som jag säljer. En pärlare tar i första hand betalt för sitt arbete att tillverka smycket och kan få betalt för detta även om andra pärlare lätt skulle kunna köpa likadana pärlor. Jag driver en pärlbutik och mitt jobb är att importera pärlor och smyckedelar och sälja dem som de är. Jag tar betalt för arbetet att leta reda grossister och tillverkare, välja ut varor, importera dem, förpacka om dem, katalogisera och marknadsföra dem och skicka dem till mina kunder.

Vi butiksägare lägger många timmar på att hitta våra leverantörer. Sedan lägger vi ytterligare många timmar på att hitta rätt varor hos dessa leverantörer. Det räcker inte att veta att det finns en leverantör som heter Beadsmith, utan man måste även plöja igenom hela deras sortiment för att se vad de säljer och sedan jämföra priser och kvalitet med alla andra som säljer liknande varor. Jag kan tyvärr inte ge bort detta arbete gratis så att någon sedan ska kunna strunta i att handla av mig eller till och med starta en konkurrerande verksamhet.

Vill du köpa en väldigt stor mängd av någon vara jag har i butiken? Skicka ett mail till mig så kan jag se om det går att ordna en specialbeställning och rabatt, eller sätt dig ner och googla själv ;-)


(*) Ja, hittills har det alltid varit en "hon".

2 kommentarer:

  1. Mkt bra skrivet! Självklart ska du inte ge ut dina källor. Att du söker reda på bra grejer och gör det pålitligt och lättillgängligt för oss här i Sverige är en tjänst jag gärna betalar för.
    Keep up the good work!

    Hälsningar
    Cecilia

    SvaraRadera
  2. Är fullständigt enig. Har bara sålt på privatbasis via Tradera personligen men jag vet ändå hur mycket jobb det krävs för att hitta grossistföretag och så att säga "plöja igenom" sortiment osv Det arbetet ska bannemej inte ges bort gratis. Vill man köpa billigare eller starta eget själv får man börja från början själv helt klart (=

    SvaraRadera