måndag 24 september 2012

Snoddlås och silverpärlor

Förra veckan fick jag en leverans med silverdelar. Paketet blev betydligt billigare när jag upptäckte att jag hade råkat beställa "gram" i stället för "styck" när jag skulle beställa 500 st 5 mm silverrör. 500 gram silverrör är ganska mycket mer än 500 st... Tur att jag upptäckte missen redan när jag tittade på orderbekräftelsen så att jag kunde skicka ett mail till leverantören och be dem ändra.

Leveransen var mestadels påfyllning av lagervaror. En ny vara slank dock med: 5 mm silverpärlor med 2,2 mm hål. Perfekta att trä på läder- och gummiband. I mina gömmor hittade jag även en påse gröna stenpärlor som inte kommit upp i webbshoppen tidigare. Båda dessa varor kommer upp idag.

Ibland när jag funderar på att ta in en ny vara börjar jag med att köpa ett provexemplar. För en tid sedan köpte jag in små söta snoddlås i silver för tunna band eller kedjor. Den här gången beställde jag ett exemplar av en färdig ormkedja med samma sorts snoddlås. Kedjan har ett vanligt lås bredvid snoddlåset. Poängen med snoddlåset är helt enkelt att kedjan får en justerbar längd. De är ganska dyra, men det kanske är värt att ta in några ändå? 

Här ser man även hur den halvborrade silverpärlan som följer med snoddlåset kan användas. Den är helt enkelt fastlödd längst ut på ormkedjan. Jag lyckades efter ganska mycket pill klämma fast den på vanlig kedja, men det är nog bättre att löda eller limma fast den.

Självklart går det även bra att hänga på en berlock eller göra en knut på läderbandet i stället. Det viktigaste är att du får någon sorts stopp längst ut på bandet så att snoddlåset inte kan åka av. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar