onsdag 26 september 2012

Hobby eller företag?

För fem år sedan startade jag Silvergrejs för att jag tyckte att det var svårt att hitta smyckedelar i äkta silver i Sverige. Jag bestämde mig helt enkelt för att börja importera silverdelar själv och sälja dem vidare. På det viset kunde jag även köpa in de varor jag själv ville ha.

Innan jag köpte en enda pinal till till denna verksamhet skaffade jag F-skattesedel och registrerade mig för moms, dvs jag startade en enskild firma. Import av varor i syfte att sälja dem vidare är nämligen momspliktig näringsverksamhet, och för att bedriva sådan verksamhet ska man ha ett företag.

För mig var det självklart att starta ett företag för min verksamhet, men det är inte alltid lika uppenbart vad som är en hobby och vad som kräver ett riktigt företag.

Funderar du på om du borde starta ett företag? Så fort du säljer något är det en relevant fundering, även om all försäljning inte kräver ett företag. Läs mer på Skatteverkets hemsida:

Skatteverket: Vad är näringsverksamhet?

Testa dig själv: hobby eller företag?

Reservation: Jag är inte skattejurist och har ingen koppling till Skatteverket. Detta "test" är inte heltäckande och jag kan inte garantera att det är 100% korrekt. Dubbelkolla all information med Skatteverket. Det är ditt eget ansvar att du gör rätt!

Du pärlar på din fritid för att du tycker att det är roligt, och du säljer något enstaka smycke då och då. Du har ingen ambition att tjäna mer pengar på försäljningen av smycken än du lägger på att köpa pärlor och verktyg.
Detta är en hobby eftersom du inte har något vinstsyfte. Spara alla kvitton för säkerhets skull och kolla varje år om du har gått med vinst. Eventuell vinst ska du redovisa i självdeklarationen.

Du pärlar för att du tycker att det är roligt men också för att tjäna lite pengar på att sälja smycken. 
Du bedriver förmodligen näringsverksamhet och ska i så fall starta ett företag och redovisa moms. Läs mer på Skatteverkets hemsida eller kontakta ditt skattekontor.

Några pärlor du köpte till ett projekt blev över, och du säljer dem till en annan pärlare till samma pris som du själv köpte dem. 
Enstaka försäljningar av saker du har köpt för eget bruk är inte näringsverksamhet, men eventuell vinst från försäljningarna kan vara skattepliktig. Kolla med Skatteverket.

Du köper regelbundet pärlor från utlandet på storpack, använder kanske några själv och säljer resten med vinst. 
Du bedriver med stor sannolikhet näringsverksamhet och ska i så fall starta ett företag och redovisa moms.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar