måndag 12 augusti 2013

Kunskap väger inget

Jag tycker om att lära mig nya saker. Jag minns inte allt jag någon gång har lärt mig, och allt jag läser om fastnar inte på en gång, men när jag är intresserad av något är det roligt att få reda på mer om det.

Jag har studerat något vid sidan om arbetet nästan varje år sedan jag slutade studera på heltid. Vi i Sverige har ju lyxen att få läsa gratis på högskolor och universitet, och det utnyttjar jag så mycket jag kan och hinner. Jag läser det som intresserar mig oavsett om det är användbart, och under årens lopp har det blivit allt från estniska till astronomi. Många högskolor erbjuder distanskurser och eftersom jag bor i Stockholm har jag både Stockholms Universitet och Södertörns högskola i närheten.

Det svåraste är att komma in på kurserna, speciellt som betygssystemet har gjorts om och yngre får räkna med "meritpoäng" som inte fanns på min tid. Just nu kommer jag in på högskoleprovet i stället för på betyg.

Alla mina studier har inte varit på högskola, utan jag har även gått kurser på studieförbunden, som t.ex. Folkuniversitetet. Där har jag gått kreativa kurser i bland annat silversmide, smycketillverkning och keramik. Fördelen med kurserna på studieförbunden är att man inte behöver ha några betyg för att komma in och att de flesta inte har några prov eller tentor. Nackdelen är att de kostar pengar.

Efter att jag började arbeta heltid med mitt företag har jag varit mer målmedveten med valet av kurser, och valt sådant som jag tror kan hjälpa mig som företagare. Jag har studerat bokföring och marknadsföring, och nu i höst ska jag läsa en distanskurs i grafisk design och gå på kurs i produktfotografi på Folkuniversitetet.

Jag samlar helt enkelt på kunskap, för kunskap är lätt att bära.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar