onsdag 8 maj 2013

Rapport från Pärla! i Göteborg

I helgen var det åter igen dags för stor pärlträff. Den här gången samlades vi i Göteborg på pärlträffen Pärla! som arrangerades av Linda Gustafsson.

Som jag skrev i mitt förra inlägg höll jag en workshop i silverlera. Åtta deltagare fick prova på att göra ett var sitt hänge i silverlera.

Det här var första gången jag höll workshop i silverlera och med tanke på materialkostnaden var jag lite nervösare än vanligt. Det är ju många moment att hålla reda på, och tänk om jag skulle glömma något viktigt så att alla misslyckas.

Även bränningen av silverleran gjorde mig lite nervös. Eftersom jag åkte tåg till Göteborg kunde jag inte ta med min egen ugn och fick låna Lindas ugn i stället. Den fungerar nästan likadant som min, men hur säker kunde jag vara på att jag skulle lyckas programmera den?

Lyckligtvis gick både workshopen och bränningen bra. Med lite hjälp av Linda fick jag ordning på ugnen och Linda kunde hålla ett öga på den medan hon bedömde tävlingsbidrag på lördagkvällen. Deltagarna fick sina egenhändigt gjorda vackra silverhängen och flera av dem köpte även verktygen som de hade använt under workshopen.

Alla som höll workshop fick en liten present som tack. Det fanns flera olika att välja mellan och jag valde det här paketet med småpärlor och lite annat "godis" i rött. Jag vet inte vilken sponsor de kom ifrån, men jag gissar på Canvas. Att pärlorna är små är perfekt för mig, dels går småpärlor av bra kvalitet åt, och dels blev inte packningen så mycket tyngre ;-)

På tal om småpärlor var det flera som upptäckte pärlbroderiets förträfflighet under pärlträffen. Kristina Kristiansson höll en workshop i pärlbroderi, och efteråt var många helt lyriska över denna nya värld som öppnat sig för dem. Vilken tur att det fanns flera butiker på plats med ett sortiment av pärlor, tråd och andra och material för pärlbroderi.

Mitt goodiebag-smycke från Pärla!
Kanske hjälpte även jag till att inspirera någon till att prova pärlbroderi där jag satt och sydde ett smycke av goodiebagens innehåll. Jag hann inte delta i några tävlingar den här gången, men jag lärde mig i alla fall något nytt när jag fick låna en bok där jag kunde se hur man syr en tredimensionell blomma i peyote. Dessutom fick jag ju chansen att lära andra något nytt när jag själv höll workshop :-)

Det är ju precis det här pärlträffarna handlar om: att ge och få inspiration, lära ut och lära sig nytt, och träffa likasinnade att utbyta erfarenheter med.

Vill du också gå på pärlträff? Imorgon (9/5) öppnar anmälan till PUSS, höstens stora pärlträff i Täby. Platserna brukar ta slut fort, så anmäl dig direkt!


1 kommentar:

  1. Jonna Embretsen8 maj 2013 kl. 19:58

    WOW vilket snyggt hänge du gjorde av allt fint från goodiebagen!!

    SvaraRadera