onsdag 24 april 2013

Inventering

Räkenskapsåret för mitt aktiebolag går från första maj till sista april. Det innebär att jag ska göra bokslut efter månadsskiftet april-maj och ta reda på hur mycket bolaget har gått i vinst eller förlust under det gångna räkenskapsåret. För att kunna se det måste jag ta reda på varulagrets värde vid slutet av räkenskapsåret, och för att kunna säkert säga hur mycket av allt jag har i lager måste jag inventera lagret. Allt ska mätas, vägas eller räknas. Webbshoppen håller visserligen reda på lagersaldot för de flesta varorna, men ibland blir det av olika anledningar fel i lagersaldot och under ett år hinner felen bli såpass många att det ändå börjar vara dags att gå igenom allt och rätta alla lagersaldon.

Jag har över 1200 olika varor sortimentet. Att räkna igenom allt tar tid, och du kan kanske förstå varför jag inte uppdaterar bloggen så ofta just nu ;-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar