fredag 18 januari 2013

Trendspaning på Formex

Freshmen - nya designers
Fackmässan Formex pågår för fullt i Älvsjö och jag var förbi där idag och tog en titt. Formex är ingen pärl- eller smyckesmässa, utan jag skulle närmas beskriva det som en inköpsmässa för pryl- och presentbutiker. Vår lokala presentbutik i Tullinge ser t.ex. ut som Formex i miniatyr: inredningsdetaljer, småpynt, doftljus, te, choklad och gammelrosa kläder med mycket volanger. Vid kassan står ett par ställningar med modesmycken av finare sort. Om jag ägde en sådan butik skulle jag kanske vara på Formex alla fyra dagarna som det pågår. Nu äger jag en pärlbutik, så jag stannar inte ens fyra timmar.

Vad gör jag på Formex då? Jag spanar på trenderna. Jag tittar på ny formgivning. Jag försöker känna in vad som är inne bland modesmycken. Jag äter lyxig lunchbuffé :-)

Re-fresh? Nja, men färgglatt är det!
De gånger jag är där vid rätt tid på dagen går jag på Moderådets presentation av det aktuella temat för Formex. Temat presenteras i en utställning och brukar ha fyra olika underteman som speglar trenderna den närmsta tiden. 

Vårens tema är "Fresh" i flera bemärkelser och sammanhang. 
Re-fresh med återanvändning och uppfräschning av gammalt. Fresh-er som i färska hemmaodlade grönsaker. Instant fresh med fräscha och doftande produkter. Freshmen som i nya designers. 

Ledordet "Fresh" betyder alltså inte nytt som i helt ny design, utan tvärt om är retrotrenden fortfarande stark. Vi hämtar inspiration från 40-talet och 70-talet, tider då man odlade själv och tog tillvara det man hade, men utan att vi nödvändigtvis behöver göra allt själva den här gången. Formex är en inköpsmässa för butiker, så här handlar det om att lyfta fram produkter som för tankarna till återanvändning utan att nödvändigtvis vara återvunna och prylar som får cityodlaren att känna sig trendig och nyttig på samma gång. Den som köper produkterna återanvänder inte för att de måste och odlar inte för att det är billigare. Grönsaksodling och återanvändning är för många en lyx som kräver något av det mest dyrbara idag: tid. Den som saknar tiden men har pengarna kan i stället köpa något som ser återanvänt eller handgjort ut, och det är de som är Formexbesökarnas kunder. 

Säsongens trendfärger. Foto: Formex
Moderådet presenterar även säsongens färger på Formex. Färgerna har nära anknytning till de fyra teman som presenterats. Både färgerna och trenderna handlar i första hand om inredning, men mode och smycken kan halka in på samma banor. Därför tittar och lyssnar jag på Moderådets trendspaning.

Vi kan kanske inte göra smycken av hemmaodlade purjolökar, och Moderådets syn på "Re-fresh" med neonfärgade pärlplattor tycker jag inte har så mycket med återanvändning eller uppfräschning att göra, men trendutställningen med sina starka och tydliga koncept sätter ändå igång tankarna. 

Självklart spanade jag även på smycken och accessoarer och fick en del idéer även där. Jag väntar fortfarande på pärlornas återkomst i smyckesmodet, men de lyser tyvärr till största delen med sin frånvaro. Stål och läder är framträdande och många av damsmyckena lånar inspiration från traditionellt maskulin design med rejäla tjocka kedjor. Lyckligtvis behöver inte hantverkare följa trender slaviskt. Jag gör smycken som jag själv tycker är fina och av material som jag själv gillar, för det är roligast så :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar